vineri, 4 februarie 2011

Iesirea din propria poveste

"Fiecare poveste e o profetie care se implineste de la sine" - Alberto Villoldo .

Multi dintre noi ne lasam prinsi in propria poveste. Cu cat vrem sa iesim, cu atat ne insurubam mai adanc. Tot mai multi oameni au avut acces la informatii si au aflat ca nimic din ceea ce ni se intampla nu este intamplator. Au aflat de asemeni ca pot face alegeri si ca de multe ori alegem fara a constientiza ca renuntand la ceva am ales. Renuntarea este o alegere ce trebuie sa ne-o asumam.
Atunci cand afirmam : mie nu-mi trebuie, eu nu am nevoie- ne rescriem povestea si in felul acesta ne limitam posibilitatile de a face alegeri. Posibilitatile ar trebui sa fie multiple, eliminand din ele , singuri ne ingradim.
Este important sa stim ce ne dorim si sa facem afirmatii pozitive si clare. 
Cand ne contractam, desi intentia este de a merge inainte construim blocaje fizice. 
Daca , intentiei noastre de a merge inainte , adaugam argumente de genul : acum nu am banii necesari; nu sunt suficient pregatit; nu sunt destul de sanatos; nu sunt destul de tanar, sa; adaugam blocaje emotionale. 
Dupa ce ne-am ingradit fizic si emotional este greu de crezut ca vom reusi sa ne implinim visele. Cand alegem sa ne vedem de viata noastra  in mod egocentric o vreme ne vom simti bine deoarece a fost alegerea noastra. Cu timpul insa vom simti ca ceea ce la inceput ne facea placere acum nu prea ne mai place. Prietenii sunt tot mai putini, da, dar sunt cei mai buni ( pe principiul , limitativ, putini si buni) , ar cand nu sunt disponibili pentru noi si nevoile noastre se pierd si acestia. 
Ce s-a intamplat cu lumea asta? Totul s-a schimbat in rau !
Nu. Simti asta pentru ca tu te-ai instrainat si te-ai inchis in lumea ta, intr-o lume ce tu ai creat-o. Tu  te-ai rupt de oameni. Ai vrut  si ai creat o lume individualista si egocentrica! Este povestea ta.
Cum iesi din ea?
Practicand NONJUDECAREA,  NONSUFERINTA, NONATASAMENTUL, CAUTAND FRUMUSETEA in tot ce te inconjoara.
Cum sa cautam frumusetea intr-un oras murdar? Il vedem murdar pentru ca asta cautam. 
De ce sa iti propui sa vezi lucrurile negative, lasa asta pentru Stirile de la ora 5. Media este manipulativa, nu uita asta!
De ce sa vezi lipsurile, ai nevoie de ele? Este preferabil sa apreciezi bogatia sufleteasca, frumusetea zambetului, perfectiunea naturii.
Cu siguranta iti doresti sa fii vazut/a ca fiind o persoana frumoasa, plina de calitati. Se va intampla insa sa atragi oameni asemeni tie care vor cauta in tine nu frumusetea ci defectele. 
Ex . O doamna in varsta, poarta o discutie cu una dintre cele 4 nepoate : 
"Toate sunteti realizate! Aveti : familii, case, masini, profesie, copii frumosi, sanatosi si destepti, dar dintre toate Mioara este cel mai bine!"  .  Prin "cel mai bine "matusa sublinia puterea financiara a celei numite.  Interlocutoarea  a raspuns prompt:
" si la ce-i foloseste, ca uite ce grasa e" .

NONJUDECAREA presupune sa nu aderam automat la opiniile celorlalti despre o anume situatie . Necesita transcenderea credintelor limitate, a regulilor definite de cultura noastra, de traditii. Judecam lucrurile, faptele pe baza a ceea ce am invatat, am auzit, ori ni s-a spus. Este de dorit sa ne eliberam practicile noastre de a judeca, eticheta, cataloga lumea si situatiile in functie  opinia publica, de presupuneri , de credinte automate. Nu va lasati convinsi de imaginile mass-media, de clipurile publicitare, de ofertele promotionale care au ajuns mai convingatoare decat realitatea.
De cate ori vi s-a intamplat sa megeti la cumparaturi cu o lista pe care abia la casa ati realizat ca nu ati respectat-o. Cu siguranta trecand pe langa produse intens mediatizate ati intins mana, le-ati aruncat in cos fara sa stati prea mult pe ganduri. Sau cel mult ati gandit " wow e la oferta, fac o reducere ". Sau poate ca nu v-ati infrant curiozitatea.
Scopul publicitatii este sa  vanda ! Scopul dumneavoastra este sa risipiti?
Si pentru ca tot suntem la vanzari va mai spun ca frica de boala vinde medicamente. Si vinde bine si scump.
 Va doriti sa fiti sanatosi ?  In acest caz vorbiti despre ceea ce va doriti, nu despre ceea ce nu doriti.

NONSUFERINTA presupune  sa nu scriem , sa nu cream povesti despre suferinta noastra . Suferinta nu este necesara cu toate ca ea este  o conditie umana universala.  Acceptati suferinta si experientele legate de suferinta , dar nu o amplificati prin povestile  dramatice pe care le rostiti ori de cate ori simtiti durere sau aveti cui va plange. 
Aici pot sa va recomand lecturarea cartii Boala ca sansa .Cum sa descifram mesajul ascuns al bolii aparuta la Editura Trei in colectia Psihologie practica, autor Ruediger Dahlke.

NONATASAMENTUL ne cere sa ne eliberam de rolurile si de povestile noastre, dar si de acea parte din noi care se identifica cu drama . Etichetele pe care ni le pun ceilalti sau ni le punem singuri ajung sa ne creeze probleme atunci cand le lasam sa ne defineasca viata, sa ne dicteze atitudini, comportamente.
Eu sunt psiholog, dar este doar o parte din ceea ce sunt ; profesia nu-mi conduce viata , relatiile, actiunile. Prietenii cand ma vad imi pun imediat eticheta de psiholog ." Lasa tu gandirea ta cu capul tau de psiholog" mi s-a spus de curand . In scurt timp aveam sa aflu si sa inteleg ca persoana care imi facuse recomandarea este in conflict cu profesia de psiholog. Avusese o experienta ce nu o condusese la ceea ce dorea sau credea ca-si doreste.
Nu am intrat in rolul oferit pe tava si nu m-am lasat definita de credintele ei.
O prietena, care timp de 32 de ani a fost insotitor de bord, mi-a marturisit cu incantare :
 "Faptul ca am fost in multe locuri frumoase, dar de fiecare data, pentru perioade scurte si foarte scurte nu mi-a  permis sa ma atasez de ceva. Eu am fost mai mult in nori si ce frumos se vede de acolo de sus! Am survolat oceane, mari, munti, case, piscine. Totul era frumos".

Viata poate fi frumoasa daca o lasati sa fie frumoasa si v-o construiti asa cum vreti voi sa fie .

Cititi cu atentie am scris CUM VRETI VOI.
Am facut aceasta precizare pentru ca experienta m-a invatat ca oamenii stiu mai bine CE NU VOR si au o mare capacitate de a imita, dar si de a-si dori ce are altul. Ori sa doresti ce crezi ca are altul te poate duce unde nici nu banuiesti si nici nu ai vrea  sa fii .




4 comentarii:

  1. Stii, Vicky, in timp ce citeam, ma gandeam: uite si de asta a scris, grozav, dar si la intrebarea aia a mea mi-a raspuns.

    Si fugaream cuvintele pe text, eram coplesita. De cate informatii am inglobat. Si poate, acum, a mia oara, voi si retine si aplica cat mai mult.

    Apoi mi-am zis: dar tot Vicky a spus ca, de fapt, cat si ce se va prinde de coaja mea, va fi atat cat va fi.

    Citand pe inteleptii indieni, spre linistea mea.



    Multumesc, draga mea, mai scrie, te rog!

    RăspundețiȘtergere
  2. Despre faptul că nu trebuie să punem etichete și să-i judecăm prin prisma lor pe cei cu are intrăm în contact, am citit și eu câteva materiale destul de bune. Asta pentru că devenim prizonierii unei plase de cuvinte (care acționează ca o mreajă sau un năvod) și, implicit, al unor prejudecăți pe care ceilalți și noi înșine ni le facem, în conformitate cu etichetele puse. Cât despre faptul de a nu te atașa de .nimic, asta mi se pare greu de făcut. Nu poți pluti prin lume ca o frunză pe apă sau ca un nor ori ca o pietricică în albia unui râu. Ataraxia asta nu mi se pare de bun augur pentru evoluția interioară omului, pentru că el își trage substanța, poveștile și imaginația din ceea ce se află în jurul lui.

    RăspundețiȘtergere
  3. Luana, eu am scris despre vindecare si transcendenta. Atasamentele ne tin blocati si ne impiedica sa ne urmam in mod fericit si benefic cursul vietii. Acceptarea etichetelor presupune ca suntem de acord sa fim definiti de altii si atunci ne comportam ca atare, ne vedem cu si prin ochii celor ce ne-au etichetat. Evolutia interioara a omului trebuie sa fie in armonie cu exteriorul. Lumina interioara si sanatatea corpului si mintii sa se reflecte in exterior. Echilibrul trebuie cautat in interiorul nostru si aceasta inseamna nonatasament. Este interesanta argumentatia ta " Nu poți pluti prin lume ca o frunză pe apă sau ca un nor ori ca o pietricică în albia unui râu." si sunt de acord cu ea, dar iti propun sa fii nu o pietricica ci un munte. Ideea era de a fi parte dintr-un plan maret si atunci nu mai conteaza ca esti o pietricica.
    Toate cele bune si multumesc pentru vizita si comentariu.

    RăspundețiȘtergere
  4. recomandare carte
    Imi permit sa va recomand aceste 2 carti, care pe mine m-au convins si ajutat

    - Boala ca sansa .Cum sa descifram mesajul ascuns al bolii aparuta la Editura Trei in colectia Psihologie practica, autor Ruediger Dahlke

    - Puterea vindecătoare a bolii (Boala ca drum): Importanţa şi semnificaţia simptomelor bolii, autori: Thorwald Dethlefsen si Ruediger Dahlke, aparuta la Editura Adevar Divin


    Despre autori

    Thorwald Dethlefsen, psiholog umanist holistic şi medicul Ruediger Dahlke ne arată, prin această operă deschizătoare de drum, o cale înspre o mai profundă înţelegere a bolii. Astfel, autorii îşi propun să ne arate ceea ce vor să ne spună infecţiile, durerile de cap, accidentele, durerile de inimă sau stomac, dar şi marile suferinţe încă situate în domeniul tabuului, cum ar fi cancerul şi SIDA. Căci toate simptomele au un sens mai profund pentru viaţa noastră: ele ne intermediază mesaje valoroase din domeniul sufletesc. Înţelegerea diferitelor simptome maladive deschide fiecăruia dintre noi o nouă cale, mai bună, de a se găsi pe sine însuşi.

    Cartea conţine un registru cu numele romanesc al bolilor şi un tabel sinoptic al corespondenţei dintre părţile corpului, cu organele sale şi sensul lor simbolic.

    Rezumatul teoriei



    1. Conştienţa omenească este polară. Aceasta face posibilă pe de o parte capacitatea de cunoaştere, pe de altă parte ne face ne-sănătoşi şi ne-desăvârşiţi.

    2. Omul este bolnav. Boala este expresia nedesăvârşirii sale, şi ea este inevitabilă în contextul polarităţii.

    3. Faptul că omul este bolnav se exteriorizează în simptome. Simptomele sunt părţi ale umbrei conştienţei, manifestate în substanţialitate.

    4. Omul, ca microcosmos, conţine latent în conştienţa sa toate principiile macrocosmosului. Deoarece însă, pe baza capacităţii sale de decizie, omul se identifică întotdeauna numai cu jumătate din toate principiile, cealaltă jumătate ajunge în umbră şi, de aceea, scapă conştienţei omeneşti.

    5. Un principiu nevieţuit în conştienţă ne constrânge, pe calea ocolită a simptomului corporal, să-i acceptăm justificarea existenţei. În simptom, omul trebuie întotdeauna să trăiască şi să împlinească ceea ce de fapt el nu voia să trăiască. Cu aceasta, simptomatica compensează toate unilateralităţile.

    6. Simptomul îl face pe om onest!

    7. Ca simptom, omul are ceea ce îi lipseşte în conştienţă!

    8. Însănătoşirea este posibilă numai prin aceea că omul devine conştient şi-şi integrează partea de umbră ascunsă în simptom. Dacă omul a găsit ceea ce îi lipsea, simptomul devine inutil.

    9. Însănătoşirea are ca ţel Unitatea şi devenirea ca Întreg. Omul este sănătos atunci când şi-a găsit adevăratul sine, şi când a devenit Una cu tot ce există.

    10. Boala îl constrânge pe om să nu părăsească drumul spre Unitate şi, de aceea,

    BOALA ESTE O CALE SPRE DESĂVÂRŞIRE!

    RăspundețiȘtergere